Hvad er stress?

Stress er en helt naturlig overlevelsesstrategi, som mennesket har haft siden tidernes morgen. Det er en kompleks biologisk reaktion i kroppen, der gør kroppen i stand til at reagere hurtigt og kraftfuldt i en potentiel livsfarlig situation. Det vil sige, det er en tilstand, som mennesket har brug for, men ikke hele tiden! Problemet med det liv vi som helt almindelige danskere fører i dag er, at vi dagligt oplever stressudløsende situationer og tanker, som kroppen og ikke mindst sindet reagerer på ved at sætte den såkaldte kamp flugt respons i gang.

Kort beskrevet, så sker der det at hjernen sender signal til binyrerne om at frigive de 2 stresshormoner adrenalin og kortisol og øger hormonniveauet i kroppen. Adrenalinen påvirker hjerte-kar systemet for at øge blodgennemstrømningen og kortisolen frigiver fedt og sukker, som via blodet føres ud til alle kroppens celler, så disse gøres klar til aktion; kamp eller flugt. MEN problemet er, at der ikke er tale om en livstruende situation, dvs. kroppen får ikke brugt hormonerne op, ej heller det ekstra fedt og sukker, der er kommet rundt i kroppen. Det skaber store ubalancer i hele kroppen; både krop og sind sættes på overarbejde.

Ubalancerne viser sig som symptomer, stresssymptomer og disse kan opdeles i nogle grupper i forhold til hvor højt stressniveauet er blevet: Jo højere stressniveau, jo længere tid du er stressramt; jo alvorligere symptomer:

Begyndende:

Bliver bleg, sveder, har tissetrang, er tør i munden, midlertidig rysten, midlertidig hjertebanken, har sommerfugle i maven.

Mellemsvære:

Grådlabil, indesluttet, uro i kroppen, irritabel, manglende lyst, sover dårligt, er træt.

Svære:

Mindre social, problemer med mave og tarme, aggressiv, glemmer, er fraværende, har uforklarlige smerter, allerede kendte sygdomme forværres eller nye opstår pludseligt, blødningsforstyrrelser hos kvinder, mindre social.
Værst er her den manglende erkendelse af stress. Ofte vil en stressramt reagere med voldsom afvisning af forslag om at vedkommende er stresset eller har et problem.

Alvorlige:

Depression, angst, blodpropper, hjertestop, black-out eller ildebefindende, hukommelsessvigt, udbrændthed, død.
Det er her vi oplever et stresssammenbrud pga. den store overbelastning, der er på hele systemet i alt for lang tid.

Det betyder, at jo før du sætter ind, jo bedre. Dvs. det at være opmærksom på, hvordan du har det er meget vigtigt.  Se hvordan du gør det bedst her og læs mere om det der stresser dig her. Og husk at du også kan hjælpe andre omkring dig til at indse, at de måske har brug for hjælp!